Uit de laatste resultaten van de OV-Klantenbarometer, waar Qbuzz een 7,9 scoorde, blijkt dat reizigers de reisinformatie van Qbuzz voor en tijdens de reis goed waarderen. De komende jaren blijft Qbuzz innoveren en investeren om de dienstverlening verder te verbeteren.
Een van de grote ontwikkelingen van het afgelopen jaar is de vernieuwde manier waarop Qbuzz informatie verstrekt op de haltes. Blomsma (leverancier voor reizigersinformatie, dienstregeling gerelateerde signalering en haltebeheer) en Qbuzz werken al jaren samen om reizigers op bushaltes te voorzien van reisinformatie. Vorig jaar hebben ze de samenwerking naar een nieuw niveau getild en ingezet op innovatie. Door de door Blomsma ontwikkelde Halte Beheer Applicatie (HBA) en o.a. de uitrol van nieuwe Qbuzz huisstijl is het mogelijk om met een druk op de knop, in korte tijd, een wijziging door te voeren in halte informatie. In een kort tijdsbestek hangen de nieuwe posters bij alle haltes.
Lisa de Goede, Coördinator Reisinformatie bij Qbuzz: “We zijn heel trots dat we onze reizigers, snel, toegankelijke en duidelijke informatie over de reis kunnen geven. Deze nieuwe werkwijze is het resultaat van intensieve samenwerking tussen verschillende afdelingen van Qbuzz, waaronder vervoerkundigen, reisinformatie, business analisten en designers gespecialiseerd in toegankelijkheid en infrastructuur. Elke dag werken we samen hard om onze reizigers goed geïnformeerd op hun bestemming te brengen.”
Corstiaan Heijboer, directeur Blomsma Transit Signage: "Door intensief samen te werken met alle afdelingen van Qbuzz hebben we in slechts 9 maanden de nieuwe huisstijl en halte-informatie op straat kunnen realiseren. Qbuzz is de eerste commerciële vervoerder die met deze methode werkt, wat laat zien hoe vooruitstrevend ze omgaan met reisinformatie. Dankzij de flexibiliteit van onze Halte Beheer Applicatie kunnen wijzigingen razendsnel worden doorgevoerd, waardoor reizigers altijd over de meest actuele informatie beschikken. De samenwerking met Qbuzz verloopt prettig en innovatief, en we zijn trots op het resultaat dat we samen hebben neergezet."
Vernieuwde reisinformatie in voertuigen
Ook in de voertuigen zelf heeft Qbuzz niet stilgezeten. De informatie op de beeldschermen (TFT) is niet alleen verbeterd qua design, maar ook in lijn met de landelijke ‘Richtlijn reisinformatie in ov-voertuigen' welke reizigers helpt tot het beter begrijpen van de informatie onder reizigers en stress bij het overstappen. Qbuzz is een van de eerste vervoerders die deze richtlijnen in haar voertuigen heeft doorgevoerd. Een nieuwe ontwikkeling in Fryslân, de reisinformatie in de bussen wordt niet alleen in het Nederlands maar nu ook in het Fries omgeroepen. De komende 10 jaar zullen er ruim 2.000 halte- en omroepberichten door de bussen klinken. Een ontwikkeling waar veel Friese reizigers blij mee zijn.
Onderweg als eerste op de hoogte
Qbuzz heeft ook fors geïnvesteerd in de digitale kanalen voor reizigersinformatie. Naast een intensieve samenwerking met 9292, stapte Qbuzz van X (voorheen Twitter) af en werd het WhatsApp-kanaal geïntroduceerd om reizigers te voorzien van actuele reisinformatie. Wat opvalt, is dat het aantal WhatsApp-volgers van Qbuzz sneller groeit dan het aantal volgers op X . Dit toont aan dat reizigers voorkeur geven aan directe en laagdrempelige informatieontvangst. Qbuzz blijft door ontwikkelen en zal de meldingen in de toekomst nog specifieker maken, bijvoorbeeld per buslijn of route.
Investeren in reisinformaten
Naast de digitale kanalen heeft Qbuzz ook flink geïnvesteerd in processen op de werkvloer. Het team van reisinformanten is gegroeid. Zij zijn verantwoordelijk zijn voor het snel doorgeven van vertragingen en verstoringen via verschillende kanalen, zoals de reisplanner, dynamische digitale reisinformatie bij haltes, informatieschermen in de bus en WhatsApp. Er zijn duidelijke protocollen en scripts ontwikkeld om de processen te versnellen en te standaardiseren, zodat reizigers altijd zo snel mogelijk de juiste informatie ontvangen.
Samen vooruit, samen thuis
Qbuzz is niet klaar met de doorontwikkeling van de reizigerscommunicatie. Het bedrijf blijft investeren in nieuwe technologieën en processen om de informatievoorziening verder te verbeteren. De focus ligt daarbij op snelheid, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid, zodat reizigers altijd op de hoogte zijn van hun reis en op hun bestemming komen.