VOORRANG AAN GROEN OPENBAAR VERVOER
Reizen met het openbaar vervoer is - na fietsen en lopen - de meest duurzame manier om je van A naar B te verplaatsen. Dat zit hem niet alleen in het feit dat één enkel voertuig een grote groep reizigers meeneemt, maar ook in alle ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vervoer. Die ontwikkelingen volgen elkaar in razend tempo op. Qbuzz en OV-bureau doen al ruim zes jaar ervaring op in het uitstootvrij openbaar vervoer. Met die ervaring helpen we anderen én lopen we inmiddels voor op de landelijk gestelde doelen.
Plannen duurzaam OV
2025 - Vanaf 2025 worden alleen bussen aangeschaft die 100% rijden op hernieuwbare energie en brandstof.
2030 - Vanaf 2030 wordt er alleen nog gereden met bussen met een elektrische aandrijving.
DE TOEKOMST IS GROEN
In 2017 startte de regio Groningen- Drenthe met pilots om de eigen busvloot te verduurzamen. Vanaf 2019 reed deze regio met één van de grootste duurzame vloten van Europa. De komende jaren schaffen we nog eens 158 elektrische bussen aan, waarmee het totaal aantal zero-emissie bussen op 356 bussen komt.
GEWOON BEGINNEN
Wellicht is het de noordelijke nuchterheid, maar bij het OV-bureau en Qbuzz zijn we niet van grote woorden en dikke beleidsplannen. We beginnen graag gewoon, gaan ervaren en zo leren wat wel en niet werkt. Qbuzz heeft zich daarmee ontwikkeld tot één van de expertcentra op het gebied van
verduurzaming. De ervaringen die nu opgedaan worden in het openbaar vervoer worden straks toegepast in de verduurzaming van ander zwaar vervoer, zoals vrachtvervoer en touringcars.
INGRIJPENDE VERANDERINGEN
De overgang naar elektrisch rijden heeft meer voeten in de aarde dan alleen de aanschaf van elektrische bussen. Denk aan het realiseren van de laadinfrastructuur, het aanpassen van de busstallingen, maar ook de veranderingen voor de chauffeurs, technici en de verkeersleiding. De elektrische busvloot vraagt vanzelfsprekend ook het nodige van het elektriciteitsnet. We zetten daarom in op zo slim mogelijk laden
en werken mee aan de ontwikkeling van allerlei innovatieve oplossingen om het net te ontlasten. Dat levert, naast kostenbesparing, ruimte op voor andere afnemers van elektriciteit in Noord-Nederland.
DE REIZIGER
Een belangrijke voorwaarde voor de verduurzaming van onze vloot is dat de reizigers er geen nadeel van ondervinden. Sterker nog, we zetten in op zoveel mogelijk voordeel. De elektrische bussen zijn comfortabeler en produceren minder geluid. De toekomstige elektrische Qliners hebben daarbij een lage entree, wat een rolstoellift overbodig maakt. Dat is prettig voor rolstoelgebruikers en reizigers die slecht ter been zijn of reizen met een kinderwagen of rollator.